Innovationsradar.dk på besøg hos en af byggeriets mest innovative virksomheder

10.04.14 / arrangementer

På Innovationsradar.dk gå-hjem-mødet blev der sat fokus på de udfordringer udviklingsaktører inden for byggeriet står overfor, når løsninger skal implementeres på markedet.
For hvordan overkommer man barriererne, og – ikke mindst – hvordan finder man den nødvendige kapital til at realisere løsningerne og komme ud på markedet? Mødet blev afholdt hos Fiberline Composites i Middelfart torsdag den 3. april. Anledningen var lanceringen af Innovationsradar.dk’s nye vejledende pjece ”Fra idé til kapital – En guide til udviklingsprojekters overgang til markedet”. Pjecen klæder byggeriets aktører på til at finde den nødvendige kapital. Du kan downloade pjecen her.

EU støtte lagde grundstenen til R&D afdeling hos Fiberline

Blandt indlægsholderne var grundlæggeren af Fiberline Composites, Henrik Thorning. Han fortalte om tre udviklingsforløb, hvor Fiberline, med støtte fra forskellige ordninger, har udviklet deres løsninger til byggeriet. Thornings pointer kredsede særligt om de fordele og udfordringer, der kan være, når man som industrivirksomhed og dreven industrimand skal indgå i støttede udviklingsprojekter. Først og fremmest blev det fremhævet, at det var med udgangspunkt i et EU støttet udviklingsprojekt, at Fiberline lagde grundstenen til deres R&D afdeling. Støtten gav mulighed for at finansiere medarbejdere, der primært tog sig af udviklingen af Fiberlines løsninger. Herved blev der sat to streger under udviklingsstøttens fornemmeste opgave, nemlig at bidrage til at løfte virksomheders udviklings- og innovationspotentiale.

At drive støttede udviklingsprojekter handler om at finde balancen
Alle der arbejder med udvikling ved hvor tidskrævende udvikling af nye løsninger kan være. Særligt kan det tage lang tid at komme fra et praktisk talt færdigudviklet produkt til lancering på markedet. En anden af Henrik Thornings pointer var, at tidsperioden ikke bliver kortere, når et udviklingsforløb er støttet af eksempelvis offentlige tilskudsordninger. Her lagde han særligt vægt på timing og det vindue man skal nå at fange i markedet, samt vigtigheden af, at finde balancen mellem hvornår det er vigtigst at være først på markedet med sin løsning, og hvornår det giver mening at indgå i et længerevarende støttet udviklingsforløb.

Gå-hjem-mødets anden eksterne indlægsholder var Kenneth Larsen (Keystones), der har mange års erfaring med risikovillig kapital og forretningsudvikling. Han tog Business Angels segmentet under kærlig behandling, fordi denne investortype kan være det næste naturlige skridt, når nye virksomheder skal finde fodfæste på markedet. I indlægget blev bl.a. fremhævet forskellige Business Angels karakteristika. Eksempelvis at langt størstedelen investerer i virksomheder, der ligger i en radius af 70 km fra deres egen bopæl. Denne observation har bl.a. at gøre med Business Angels’ lyst og vilje til at engagere sig personligt i de virksomheder de investerer i.

Der er en Business Angel til os alle
Med et glimt i øjet kom Kenneth Larsen også med den opløftende melding, at ”Der er en Business Angel til os alle”, fordi denne investorgruppe i princippet er lige så sammensat og forskelligartet som alle nyopstartede virksomheder i Danmark lagt sammen. Der bliver således i høj grad investeret i overensstemmelse med Business Angels personlige præferencer og interesser, ligesom man ikke skal underkende betydningen af personlighed og kemi mellem parterne.

Eftermiddagen gik på hæld med en rundtur i Fiberline Composites fabrikkens produktionsfaciliteter, der i kraft af fabrikkens arkitektoniske kvaliteter lå badet i eftermiddagssol. Herefter samledes de mange fremmødte for at lære hinanden lidt bedre at kende, og stifte bekendtskab med de bevægegrunde, der lå til grund for at deltage på dette års Innovationsradar.dk gå-hjem-møde –  dette herligt akkompagneret af en bid mad og et glas øl fra det lokale bryggeri. 

Tilbage