Fra grønne idéer til bæredygtig forretning

02.11.15 / fonde / uddelinger

Grønne tage, energieffektive byggekomponenter eller industrialiserede naturmaterialer. Potentialet for grønne løsninger til byggeriet er stort: Idéerne er der, efterspørgslen er der og udviklingsmidlerne er der – alligevel oplever mange af byggeriets bæredygtige iværksættere og producenter, at det kan være svært at komme fra idé til markedssucces.

Byggeriet er på mange måder en regelbundet branche, og derfor kan det være svært for særligt de mindre producenter at få implementeret nye løsninger i byggeriet til trods for, at nye produkter og teknologier rummer et enormt potentiale for både virksomheder, kunder og ikke mindst miljøet”, siger Mikkel Thomassen, der er sekretariatsleder for Innovationsradar.dk og støtteordningen TEST – din bæredygtige løsning til byggeriet, der ligesom Innovationsradar er et Realdania initiativ til fremme af innovation i byggeriet, men specifikt målrettet markedsmodningen af nye grønne løsninger. 

Ser man på erfaringerne fra de to initiativer, er der ingen tvivl om, at det vrimler med gode idéer til nye bæredygtige løsninger til byggeriet. Men også, at der er en række udfordringer, som gør, at det kan være svært for udviklingsprojekterne at finde vej til markedet. Over halvdelen af de virksomheder, der henvender sig til Innovationsradar.dk har fx ikke tidligere søgt funding: ”Byggeriet har typisk været dårlig til at udnytte de mange støtte- og tilskudsmuligheder, der står til rådighed for innovative virksomheder og initiativer, men faktum er, at der er støtte at hente derude”, siger Mikkel Thomassen med reference til den undersøgelse af effekten af Innovationsradar, som blev gennemført tidligere på året og offentliggjort i juni. Læs undersøgelsens konklusioner her

Markedsmodning af bæredygtige løsninger
En anden udfordring ligger i at få de nye løsninger implementeret i byggeriets praksis. For én ting er at have en teknisk set færdig løsning – noget andet er at få den til at slå igennem i stor skala. Mange bæredygtige løsninger går fx tabt, fordi det er svært at opnå de nødvendige godkendelser og 1:1 dokumentationer. Derfor er målet med støtteordningen TEST at gøre det let for producenter og bygherrer at teste og afprøve nye løsninger, så de når ud til markedet og kan finde bred anvendelse.  

Der er ingen tvivl om, at byggeriet spiller en rolle i at accelerere en grøn vækst og omstilling i Danmark. Alene i TEST har vi været i dialog med langt flere virksomheder, end vi havde turde håbe på. Og det er ikke ’the usual suspects’, men vidt forskellige virksomheder fra alle dele af landet, der repræsenterer et grønt praksisbaseret iværksætterlag, som man ikke ser i andre og mere formaliserede udviklingsprogrammer”, siger Mikkel Thomassen.

Et af de udviklingsprojekter, der har opnået støtte gennem TEST, er Nature Impact, der er en grøn tagløsning optimeret til at tilbageholde mest muligt regnvand, samtidig med at dets modulopbygning sikrer en hurtig og enkel montage. Og selvom Nature Impact i dag er introduceret på markedet, så har vejen dertil ikke været uden udfordringer. 

Vi har vægtet kvaliteten højt i udviklingen af Nature Impact, men vi har desværre oplevet, at markedet har en tendens til at sætte pris over kvalitet. Det er problematisk, når man som producent netop gerne vil være med til at sætte nye standarder for byggeriet”, siger Søren Storm, der er salgschef i Nature Impact. 

Nature Impact har søgt og opnået midler fra TEST til at udvikle en testmetode, der kan dokumentere effekten af grønne tage og dermed være med til at skabe bedre afsætningsmuligheder for på markedet for grønne tage: ”Vi oplever en positiv interesse fra markedet, og der er ingen tvivl om, at TEST har været af stor betydning for, at vi står, hvor vi gør i dag, men vi bakser stadig i og med en branche, som på mange måder er konservativ, og hvor det er svært at komme ud over den enkelte byggesag”, siger Søren Storm. 

Læs mere om TEST her

Tilbage